Sinds 1 september 2023 geldt er een nieuwe regeling met betrekking tot het invorderen van schulden bij consumenten. Een onderneming dient bepaalde modaliteiten na te leven indien zij een forfaitaire schadevergoeding en/of verwijlsintresten wenst te vorderen van een consument. Bij niet-naleving van deze modaliteiten kunnen er bovendien administratieve en strafrechtelijke sancties worden opgelegd. De nieuwe invorderingsregeling zal van toepassing zijn op alle overeenkomsten indien de betalingsachterstand dateert vanaf 1 september 2023. Ondernemingen dienen hun contractuele voorwaarden aldus maar beter aan te passen aan deze nieuwe regelgeving.
De nieuwe wettelijke voorschriften zijn van toepassing op de minnelijke invordering van consumentenschulden in B2C-relaties, zowel wanneer deze invordering gebeurt door de schuldeisende onderneming zelf als door derden, zoals bijvoorbeeld incassobureaus.
Concreet houdt de nieuwe regelgeving in dat:
Een onderneming kan worden veroordeeld tot terugbetaling aan de consument van de bedragen die in strijd met de wettelijke bepalingen ontvangen zijn. Tevens zijn er administratieve en zelfs strafrechtelijke sancties voorzien.
Vanaf 1 december 2023 zal de regeling van toepassing zijn op alle overeenkomsten indien de betalingsachterstand dateert vanaf 1 september 2023.
Voor ondernemingen is het aldus aangeraden om hun contractuele voorwaarden aan te passen aan deze nieuwe regelgeving om bijkomende kosten en intresten te kunnen invorderen bij een slecht betalende consument.
Geschreven door